Det heliga fredagsmyset

Oj, vilket fredagsmys vi hade igår! Jag och Liv lagade god middag tills pappsen kom hem, sen dukade vi fint och hade en trevlig familjemiddag. Dock låg jag efter i tidsschemat eftersom jag ägade en stor del av gårdagen åt att sälja min systers lägenhet men dukat var det iallafall till Johan kom hem, och middagen var på spis/i ugn. Vi åt gott tillsammans och sedan lekte J och L i lekrummet med spisen och tågbanan medan jag stökade undan och tog fram lite nötter och snacks och därefter gjorde dem sällskap och blev serverad te och tårta (i trä).
 
Det har blivit heligt för mig med den här familjetiden på fredagskvällar. Många himlar lite med ögonen åt det töntiga begreppet fredagsmys, men jag tycker att det är det bästa som finns! Jag har en idé om att erbjuda barnen kvalitativ tid med familjen på fredagar, nedvarvning från skolveckan och mjukstart på helgen. Och just att det ska vara tillsammans! Att vi samlas, att vi har trevligt, att vi är en familj. Vardagarna är det alltid läxor/utelek med grannar/träning för stor eller liten, men fredag ska vara fri.
Min tanke är att barnen då när de blir äldre inte kommer att ha så bråttom med att söka sig ut och bort från hemmet på fredagar, samt att de inte ska söka sig en ny familj så fort. Jag var själv ung när jag inledde ett seriöst förhållande och sedan tillbringade jag varannan helg borta från det att jag var 14. Jag vill behålla barnen lite längre än så och kanske tycks fredagsmys som något väldigt simpelt i sammanhanget men jag tänker att det är de små sakerna som gör det.
 
Förra fredagen när Arvid var hemma åt vi tacos och efter det spelade vi sällskapsspel hela familjen (Vidar åt spelkort). Liv fick välja två spel (ballongjakten och tårtspelet) och Arvid två (äckliga famlijen och memory). Igår var det bara Liv hemma och då blev det som sagt lek i lekrummet istället. När barnen har lagt sig har vi vuxna satt oss i varsinn fåtölj och andats ut, möjligen ätit något gott.
 
Så fram för fredagsmys, spelar ingen roll om man ser en film, spelar spel eller leker tillsammans, men vardagen är så fylld av möten och aktiviteter så en dag i veckan kan väl få vara helig familjetid...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0