Städschema

 
Så var det helt plötsligt torsdag och torsdag är dagen före fredag! Jag håller Liv hemma idag också trots att hon var feberfri igår för det känns som att hon kan behöva en extra vilodag eftersom hon har en del hosta på natten.
 
Har funderat på det här med städning och tänkte försöka mig på ett städschema. Jag gillar att ha det ordnat och undanplockat omkring mig, man kan säga att jag är som en städmaskin som går runt runt runt. Alltid när jag lagt nåt på sin plats hittar jag nåt annat där som också behöver förflyttas. Detta har blivit som en fixering för mig och jag har svårt att sätta mig ner och göra annat om det är stökigt omkring mig. Imorse försökte jag verkligen säga åt mig själv att sätta mig och äta frukost först, men medan jag plockade i köket för att göra te så låg där ett skohorn på golvet som måste flyttas till hallen och i hallen låg lite kläder om måste hängas undan och på väg tillbaka till köket hittade jag smutstvätt som barnen lämnat och så när jag var i tvättstugan fanns där en kloss som skulle till lekrummet och där inne var det kaos minsann med pussel på golvet... och så kan det fortsätta i det oändliga...
 
Däremot, inget gott som inte har något ont med sig. Hur noga jag än är med att plocka är jag inte alls lika noga med det som inte syns. Damsuger till exemel några ggr i veckan men lägger mig inte på knä och tar under sängarna alla gånger. Torkar av kyl och spis regelbundet men inuti kylen kan det gå veckor utan att jag gör någonting åt eventuellt spill. Jag kan inte gå förbi en säng som är obäddad utan att göra något åt det, även om det så bara är en timme till Liv ska sova middag, men byte av lakan sker högst en gång i månaden...
 
När jag var barn var jag riktigt slarvig och en rest av detta tycks ha dröjt sig kvar när allt annat i mig blev ordentligt till det sjukligas gräns. Man kan säga att för mig handlar det om det visuella, att skapa en behaglig omgivning för sinnet. Så för att få lite ordning i städningen (och eventuellt kunna tvinga mannen och barnen att hjälpa till lite mer) har jag finurlat på denna lista med insatser i hemmet:
 
Damsugning: Vid behov, (2-3 ggr i veckan) samt stordamsug alla rum på fredagar.
Skurning: Fredagar.
Storstäd badrummen: Lördagar.
 
Min tanke är att man ska ha helgen fri att mysa och kunna ha hem folk om man sköter sina sysslor på fredag och lördag fm.
OBS! Minns nu också att jag för tillfället är föräldraledig och har tid till att pyssla i hemmet som aldrig förr (har dessutom ett nytt hem och är i nyförälskelsefasen), det är inte säkert att det kommer vara aktuellt med tankar om städscheman och massivt plockande när jag börjar jobba igen. Då kanske jag kommer lägga mindre tid på det icke synliga stöket (haha). Dock (!) finns det en speciell plats i helvetet för kvinnor som lägger över sina egna tillkortakommanden på andra genom att påstå saker som "äh, lite dammtussar spelar ingen roll, jag prioriteeeeerar baaaaarnen när jag är ledig". Den dag jag städar mindre kommer det vara mitt val och jag kommer inte försöka vinna poäng genom att mena på att jag gör det för barnens skull...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0