Sammanfattning 2013 juli-september

Juli

Vi har ankommit med hela vårt flyttlass till Sundsvall. Jag och barnen flyger upp en vecka före Johan som måste jobba och göra klart det sista med uthyrningen. Den veckan hjälper pappa oss att renovera förrådet/gäststugan på tomten så att det blir två rum istället för ett, vilket ger ett kontor för Johan där ute. Vi sliter med att få in alla saker i stugan som är 70 kvadrat och redan fullmöblerad.

Sommaren är verkligen varm och vacker, tyvärr har Johan fullt upp med flytt och jobb så jag och barnen tillbringar någon vecka själva på stranden i Bjässbodarna. Dock får vi snart sällskap av mormor och morfar som bosätter sig i det gamla torpet på ägorna. Vi har grillning och strandhäng med vänner. Badar i plaskpool på gården. Går på kusin Theas kalas i deras nya hus i Essvik. Så försöker vi hitta en balans med våra familjer som gärna tittar förbi lite hipp som happ.

Vidar mest bara äter och sover och växer och gör sig snart känd som världens snällaste baby.

 

Augusti

Vi håller dop för Vidar i Spikarö kapell på Alnö. Det är en vacker dag och dopet blir helt perfekt, med solosång från duktiga Maja. Gabriella ställer med kort varsel upp och kompar psalmerna på piano och gudföräldrar är Martin L och Sara. Som präst har vi som vanligt min gudfar Kjell-Erik från Övik. Efter dopet har vi dopfika och smörgåstårta på Hamnstugan.

Vi får en massa bakslag för vår tomt, och inser att det inte kommer att vara klart för bygge till våren som vi fått veta från kommunen. Miljökontor och obstinata grannar gör att vi får tänka om och vi börjar gå på husvisningar. Efter 4 visningar hittar vi faktiskt, efter 4 år av mer eller mindre aktivt sökande på Hemnet ett hus som skulle kunna passa oss bra. Vi tvingar fram en snabb affär efter andra visningen eftersom vi vill ha eventuellt köp klart till skolstarten veckan därpå. Huset blir vårt, en aning chockartat, och nu börjar en intensiv period för mig med val av tapeter, planering av inredning mm.

Arvid börjar skolan och får en jättebra lärare, Madeleine, och börjar vara varannan helg hos sin pappa. Vi går på kalas för Liam i Granloholm och åker Medvind med mamma och pappa som tack för all hjälp med stugan. Jag och Johan går på vuxenfest för Palle som fyller 40 och har en jättetrevlig kväll utan barn.

 

September

Johan reser så gott som varje vecka och jag är själv med barnen, alla hämtningar/lämningar. Liv börjar på en ny fsk, jag är skeptisk till en början men inser sedan att det är en väldigt lugn och trygg avdelning. Vi går på dop för lille Anton i Selånger, kalas för Noel i Granloholm, jag åker sent på kvällen och röstar i kyrkovalet som jag nästan glömde och Arvid börjar i fotboll. Nina fotograferar barnen vid några tillfällen och jag beställer förstoringar på några bilder. Jag saknar Malmö en hel del, vänner och staden.

I slutet av månaden får vi tillträde till vårt nya hus och jag släpper på snickare som ska sätta upp en vägg så vi får tre barnrum och tapetsera några väggar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0